to date

Free JavaScripts provided
by The JavaScript Source

Foto Dato' Bahaman

DATO' BAHAMAN




DATO’ BAHAMAN [ORANG KAYA SEMANTAN]
Kaitannya dengan Kerabat Reman

Pada tahun 1892, Dato' Bahaman atau Orang Kaya Semantan, menyerang dan menawan semula Lubuk Terua (satu tempat yang termasuk di dalam wilayahnya) dari kekuasaan Inggeris.

Meletusnya penentangan Dato' Bahaman secara aktif terhadap Inggeris adalah akibat dari tindakan gegabah C. E. B. Desborough (Pemangku Pemungut Hasil Semantan) menangkap tiga orang pengikut Dato' Bahaman dengan tuduhan mengumpulkan hasil hutan tanpa izin. Penangkapan itu dilakukan ketika Desborough dan Townson (Merinyu Lombong) mengiringi satu pasukan Polis untuk memperkuatkan balai Polis di Lubuk Terua, dan membawa ketiga-tiga tawanan itu untuk diadili di Lubuk Terua juga. Menyedari tentang hal itu, Dato' Bahaman yang memang menentang keras pembinaan balai Polis di kawasannya itu dan percaya bahawa pasukan itu datang untuk menangkap beliau, telah menyerang pasukan Desborough itu, membunuh tiga orang, melukakan beberapa orang yang lain Ialu, membebaskan orang-orangnya. Selepas itu Dato' Bahaman dan pengikut-pengikutnya menawan Balai Polis Lubuk Terua dan memusnahkan gudang-gudang bekalan makanan dan barangan kepunyaan Syarikat Lombong bijih Bentong dan Raub.

Sebelumnya, Dato' Bahaman memang memusuhi Inggeris kerana menyekat dan menuduh beliau (dalam tahun 1889) memungut cukai secara haram dan memberi amaran, . bahawa penerusan memungut cukai secara tradisi adalah terlarang,sedangkan itu adalah hak tradisi beliau sebagai pembesar di daerahnya. Inggeris juga menuduh beliau (pada tahun 1890) menulis surat kepada Residen Selangor, W. E. Maxwell meminta supaya Semantan dipersatukan dengan Selangor. Walaupun beliau menyangkal tuduhan itu Sultan telah memerintahkan Orang Kaya itu mengadap baginda di Pekan. Orang Kaya itu enggan Ialu menghilangkan diri di dalam hutan di tengah-tengah masyarakat orang-orang asli yang memang bersahabat baik dengan beliau, tetapi keluar apabila mengetahui orang-orangnya ditangkap oleh pasukan Desborough, menyerang pasukan itu dan membebaskan orang-orangnya.

Berikutan daripada itu pada 24hb Disember, 1891, Tengku Mahmud (Tengku Besar) bersama-sama dengan 200 orang pengikutnya, dan Hugh Clifford bersama-sama dengan 60 orang Sikh di bawah pimpinan Kapten Summer telah mengaturkan gerakan untuk menyerang dan menangkap Dato' Bahaman dan orang-orangnya. Bagaimanapun gerakan ini menemui kegagalan setibanya di Kelubi kerana keengganan pasukan Melayu bekerjasama dengan pasukan polis Sikh.

Berpunca dari kegagalan itu "Gerakan Sultan" dilancarkan pada 22hb .Januari, 1892 dengan kekuatan 800 orang (140 daripadanya mempunyai senjatapi) yang dipimpin oleh Tengku Ali, Rodger (Residen Pahang), Panglima Garang Yusof, Saiyid Ali Badoh dan Abdullah dari Bera. Gerakan ini juga menemui kegagalan kerana selain daripada hanya dapat memusnahkan 11 buah kubu kecil termasuk Kubu Batu Ampar, jejak Dato' Bahaman tidak dapat dikesan dan tidak ada tanda-tanda yang memungkinkan Orang Kaya Semantan itu dan pengikut-pengikutnya yang terdekat akan tertangkap. Pada awal bulan Februari, 1892, keadaan tegang dianggap telah berakhir. Tidak terdapat sebarang aktiviti pihak Dato' Bahaman di sepanjang bulan Februari itu. Untuk sementara daerah Semantan diletakkan di bawah jagaan Abdullah Bera. Tiba-tiba, pada suatu hari dalam tahun 1892 Dato' Bahaman menyerang lagi dan berjaya menawan semula Lubuk Terua. Dalam serangan itu Abdullah Bera balik ke Bera dan Kubu Lubuk Terua dikawal oleh orang-orang dari Cempaka dan Buluh. Ternyata mereka bersimpati dengan gerakan penentangan Dato' Bahaman terhadap Inggeris.

Bagaimanapun, kejayaan Dato' Bahaman itu hanya sementara kerana tidak lama kemudian pihak Inggeris mengambil tindakan balas dengan menghantar satu pasukan seramai 300 orang yang diketuai oleh Tengku Ali, Clifford dan Wise (Majistret di Temerloh). Dato' Bahaman dan pengikut-pengikutnya terpaksa mengundurkan diri sebagai satu strategi untuk melanjutkan penentangannya. Penentangan beliau itu ternyata telah merebak ke seluruh Pahang dengan melibatkan banyak lagi tokoh yang seperjuangan dengan beliau seperti Mat Kilau, Panglima Muda Jempul, Tok Gajah, Tok Jelai, Mat Kelubi dan lain-lain.

Dato’ Bahaman berundur sehingga ke Kelantan dan menemui salah seorang sahabatnya Tengku Ahmad ibni Tengku Long Seri ibni Long Gaffar [putera Raja Reman, Patani dan Raja Kelantan berpusat pemerintahannya di Limbat]. Beliau tinggal beberapa ketika di rumah Tengku Ahmad di Kangkong, Pasir Mas. Beliau kemudiannya ke Patani dan meninggal di sana. Tengku Ahmad punya ramai ahli keluarga di Patani.

Long Mansor [Tengku Selia II] ibni Long Seri (1851-1890) Pusat pemerintahannya ialah di Machang. Tahun 1890 adalah merupakan tahun berakhirnya pemerintahan baginda kerana pada tahun itu baginda telah dihantar ke Siam bersama adindanya Tengku Ahmad ibni Long Seri [penguasa dan hakim di daerah sekitar Kangkong sehingga ke Pasir Mas pada zaman itu] sebagai ganti kepada Datuk Bahaman [Dato' Kaya Semantan, Pahang] juga merupakan sahabat baik kepada Tengku Ahmad.


Peristiwa ini berlaku kerana penguasa Inggeris di Pahang tidak berjaya menangkap Dato’ Bahaman, atas dasar setiakawan; Tengku Ahmad sanggup mengganti tempatnya dan dibawa ke Bangkok. Pada masa itu Kelantan dibawah kuasa kerajaan Siam. Kerajaan Siam sangat berminat kepada kerabat Raja Reman. Tengku Ahamad adalah salah seorang darinya. Pengaruh keturunan Reman perlu di hapuskan.

Allahyarhamah Tengku Mariam 

Menurut cerita anakndanya Tengku Mariam [ketika itu masih kanak-kanak], sebelum berangkat ke Siam, ayahanda saudaranya Long Mansor [Tengku Selia II] memberi tahu kepada keluarganya bahawa baginda tidak akan kembali lagi ke Kelantan tetapi ayahandanya [Tengku Ahmad] sebaliknya, beliau mengatakan akan balik dan menghabiskan sisa hidupnya di tempat kelahirannya. Dengan izin Allah kata-kata mereka itu menjadi kenyataan.

Long Mansor [Tengku Selia II] dipercayai mangkat dibunuh 3 tahun kemudian semasa di dalam tahanan Siam. Maka berakhirlah kerabat Reman memerintah di Machang. Peristiwa sama juga berlaku di Reman sendiri, Raja terakhir,  Tuan Lebeh juga dikenali dengan Luang Raya Prakdi (1899-1902) menerima nasib yang sama.  Adinda Long Mansor, Tengku Ahmad berjaya pulang ke Kelantan dan tinggal di kampung Kangkong, Pasir Mas hingga ke akhir hayatnya. Beliau juga dikenali dengan panggilan Ku Binjai kerana pernah tinggal di kampung Binjai bersebelahan kampung Kangkong.Tengku Ahmad dan isterinya Tengku To’ [dari keturunan Long Yunus] mempunyai beberapa orang anak iaitu Tengku Besar, Tengku Mariam, Tengku Kelthum dan Tengku Ibrahim. Tengku Mariam [meninggal 1970, dalam usia melebihi 85 tahun] telah menceritakan yang beliau masih ingat lagi, Dato' Bahaman pernah datang dan tinggal dirumahnya.


Almarhum Tuan Lebeh

Dato' Bahaman memiliki ilmu batin yang tinggi dan seorang pendekar yang handal. Hanya ayahandanya [Tengku Ahmad] sahaja yang mampu bermain senjata dengannya pada ketika itu. Tengku Mariam berkahwin dengan sepupunya bernama Tengku Zainal [meninggal 1959] dan mempunyai tiga orang anak Tengku Muhamad Amin [meninggal 01.07.1996], Tengku Hamid [meninggal 27.10.1995] dan Tengku Aminah [meninggal 27.01.2005]. Sehingga ke hari ini hanya beberapa keluarga sahaja dari keturunan Tengku Mariam yang masih tinggal di kampung ini, kebanyakan yang lainnya tinggal di Kota Bharu, Pasir Mas, Kuala Lumpur, Terengganu, Pahang, Selangor dan di negeri-negeri lain.

Keturunan Reman terakhir berkuasa di Kelantan ialah Engku Besar Jeram, Tengku Besar Tuan Ahmad ibni Tengku Chik Pandak ibni Engku Long Demor ibni Engku Long Seri [Tengku Seri Maharaja Jeram] ibni Long Gaffar [Raja Muda Reman] yang memerintah Jeram, Pasir Puteh pada zaman itu. Pemerintahan baginda berakhir ketika kebangkitan Tok Janggut menentang penjajah Inggeris.

Nama sebenar Tok Janggut ialah Haji Mat Hassan bin Panglima Munas. Lahir pada tahun 1850 di Kampung Saring dalam jajahan Jeram. Beliau dibesarkan di istana Tengku Seri Maharaja Jeram kerana ayahnya ialah panglima kepada Tengku Long Seri. Pernah belajar agama di mekah dengan ulama terkenal  berketurunan Melayu iaitu Sheikh Ahmad al-Fatani, murid kepada Sheikh Daud Abdullah al-Fatani. Sheikh Daud pernah turun berperang ketika Siam menyerang Kedah dan Patani.  Ketika Patani jatuh ke tangan siam (1902), Haji Mat Hassan berada di Mekah.

Saya hanya ingin menceritakan kaitan kerabat Reman terakhir yang berkuasa di Kelantan bukannya kisah Tok Janggut. Setelah kekalahan Tok Janggut yang disokong kuat oleh Tengku Besar Tuan Ahmad maka berakhirlah pemerintahan keturunan kerabat Reman di Kelantan. Tengku Besar Tuan Ahmad telah berhijrah ke Reman dan mangkat di sana.

Almarhum Tengku Abdul Kadir

Perlu disebut di sini bahawa Raja Melayu terakhir di negeri Patani ialah Tengku Abdul Kadir ibni  Tengku Sulaiman Syarifalludin  (Phraya Patani V)  . Baginda juga menerima nasib yang sama; ditahan oleh kerajaan Siam, baginda akhirnya berhijrah ke Kelantan dan mangkat di Kota Bharu pada tahun 1933. 
Di antara putera dan puteri baginda adalah seperti berikut:

Tengku Ahmad Zainal Abidin (Tengku Sri Akar Raja,  Kelantan)
Tengku Besar Zubaidah berkahwin dengan Tengku Ismail
Tengku Yusuf Shamsaladdin
Tengku Todzah, berkahwin dengan Raja Haji Ahmad Perak 

Tengku Kamariah  
Tengku Mahmud Mahyiddin [berpangkat mejar dalam pasukan Force 136 peperangan dunia II],
berkahwin dengan Tengku Zainab ibni Sultan Muhammad IV Kelantan.

Almarhum Mejar Tengku Mahmud Mahyiddin

Maka berakhirlah pemerintahan raja-raja Melayu di negeri-negeri Patani Besar. Kerajaan Siam telah berkuasa sepenuhnya di Selatan Thai.




HADITH motives

"Actions are (judged) by motives (niyyah), so each man will have what he intended. Thus, he whose migration (hijrah) was to Allah and His Messenger, his migration is to Allah and His Messenger; but he whose migration was for some worldly thing he might gain, or for a wife he might marry, his migration is to that for which he migrated."

[Al-Bukhari & Muslim]

Imam al-Harawi states that there are 7 types of self-desires:-

1. To make oneself appear good in the hearts of others
2. To seek the praises of others
3. To avoid being blamed by others
4. To seek the glorification of others
5. To seek the wealth/money of others
6. To seek the services or love of others
7. To seek the help of others for oneself

Ways to obtain ikhlas:

Do righteous deeds - the more good deeds we do and hence get closer to Allah, the more sincere we will be.
Before we do any deed we should firstly seek knowledge (ilm) - our actions/deeds should be guided by knowledge so that we do them in accordance to the Shariah.
Do not give false impressions - do not make others believe that an action we did was good when it was not.
Al-Imam Ahmad said: Before you do anything, check your intention (niyyah) - ask yourself before performing an action: "Is it for the sake of Allah?"
Ibnu al-Qayyim says: Any action we do is subject to three defects:

1. Being conscious that others are observing our actions
2. Seeking a return (benefit/reward) for the action
3. Being satisfied with the action

Examples:

If we go to the masjid for the solah and we are early, arriving before the Imam and finding a place in the first saff, we should not be proud of ourselves and think of ourselves being better than others. We should praise Allah for enabling us to go to the masjid and for being able to perform the solah without any difficulties.
After every solah, we should tell ourselves that we could have performed it better and try to improve in our next solah.

What happens if we were to change our niyyah while performing an action? Ibn Rajab says according to the ulama' if the niyyah at the end of the action matches the beginning (i.e. doing the action for the sake of Allah), then any changes in the middle of the action will be forgiven or does not matter, insha Allah. However, if the niyyah at the end does not match the beginning, i.e. we do the action for other than the sake of Allah, then we must repent (taubah).

There are four things that contradict ikhlas:

1. Ma'siat - committing sins - this will weaken our ikhlas
2. Shirk - associating others with Allah
3. Riya' - performing an ibadah with the intention of showing off to others
4. Nifaq - hypocrisy

Even though we must always make sure that our actions do not deviate from ikhlas, there are actions, which are automatically considered that of good intentions. For example, seeking knowledge in Islam, helping the community, doing da'wah, etc.

Some rulings (ahkam) which scholars derived from this hadith:

1. When people 'swear by Allah' by saying "Wallahi" every now and then, their intention is not that they actually swear by Allah. They say it simply out of habit -it readily rolls off their tongue. Hence, it is harmless. However a Muslim should do his/her best to minimize it.
2. When someone is asked to give an oath, what is judged is his intention when he gives the oath.
3. There can be a combination of intentions between performing an ibadah and teaching others - we perform an ibadah for the sake of Allah, but we also do it with the intention of teaching others. e.g. when the Prophet, sallallahu 'alayhi wasallam, performed the Hajj, he did it for the sake of Allah as well as for teaching the Sahabah (his companions, may Allah be pleased with them all).
4. A man may go through the process of divorcing his wife, verbally or in court, but it is his intention which counts.
5. What could be seen as ghibah (backbiting - talking bad, but true, things about a person behind his back) could simply be a joke or a doa. If someone talks bad about someone else, it is his intentions, which determines whether it is ghibah or not.

Conclusion:

Our actions are undermined by our intentions - whether they are good intentions or bad intentions. Therefore we should always check our intentions before we do or say anything. We must make sure that the action is for the sake of Allah so that it is accepted by Allah and that we will be rewarded for it, insya' Allah.

REMINDER

Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great. ~ An Nisa: 34

LIFE & BALANCE

BALANCE SHEET OF LIFE

Our Birth is our Opening Balance !
Our Death is our Closing Balance!
Our Prejudiced Views are our Liabilities
Our Creative Ideas are our Assets
Heart is our Current Asset
Soul is our Fixed Asset
Brain is our Fixed Deposit
Thinking is our Current Account
Achievements are our Capital
Character & Morals, our Stock- in -Trade
Friends are our General Reserves
Values & Behaviour are our Goodwill
Patience is our Interest Earned
Love is our Dividend
Children are our Bonus Issues
Education is Brands / Patents
Knowledge is our Investment
Experience is our Premium Account
The Aim is to Tally the Balance Sheet Accurately.
The Goal is to get the Best Presented Accounts Award.


Some very good and Very bad things....

The most destructive habit......................Worry
The greatest Joy...............................Giving
The greatest loss.................Loss of self-respect
The most satisfying work................Helping others
The ugliest personality trait.............Selfishness
The most endangered species.........Dedicated leaders
Our greatest natural resource...............Our youth
The greatest "shot in the arm"..........Encouragement
The greatest problem to overcome.................Fear
The most effective sleeping pill.........Peace of mind
The most crippling failure disease.............Excuses
The most powerful force in life...................Love
The most dangerous pariah..................A gossiper
The world's most in credible computer........The brain
The worst thing to be without................... Hope
The deadliest weapon........................The tongue
The two most power-filled words................"I Can"
The greatest asset..............................Faith
The most worthless emotion..................Self-pity
The most beautiful attire......................SMILE!
The most prized possession................Integrity
The most powerful channel of communication.....Prayer
The most contagious spirit.................Enthusiasm
The most important thing in life..................GOD

AL QURAN ~ jawab

Kita Selalu Tertanya dan Al-Quran sudah menjawabnya..

KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ["I am full of faith to Allah"] sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." ~ Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." ~ Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB : "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA KECEWA?

QURAN MENJAWAB: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
~ Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB : "Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan, dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan serta bertaqwalah [be fearfull of Allah The Almighty] kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya [mencapai kemenangan]."

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB : "Dan mintalah pertolongan [kepada Allah] dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" ~ Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB : "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ? ~ Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB : "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." ~ Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB :"… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." ~ Surah Yusuf ayat 12

TEAM SPIRIT

A Lesson in Team Spirit

SUCCESS IS A RESULT OF TEAM WORK NOT REMAINING IN ISOLATION

Presenting a beautiful story on TEAM SPIRIT.

There was a farmer who grew superior quality and award-winning corn. Each year he entered his corn in the state fair where it won honours and prizes.

One year a newspaper reporter interviewed him and learnt something interesting about how he grew it. The reporter discovered that the farmer shared his seed corn with his neighbours'.

"How can you afford to share your best seed corn with your neighbours when they are entering corn in competition with yours each year?" the reporter asked.

"Why sir, "said the farmer, "didn't you know? The wind picks up pollen from the ripening corn and swirls it from field to field. If my neighbours grow inferior, sub-standard and poor quality corn, cross-pollination will steadily degrade the quality of my corn.

If I am to grow good corn, I must help my neighbours grow good corn."

The farmer gave a superb insight into the connectedness of life. His corn cannot improve unless his neighbour's corn also improves. So it is in the other dimensions! Those who choose to be at harmony must help their neighbours and colleagues to be at peace. Those who choose to live well must help others to live well. The value of a life is measured by the lives it touches.

SUCCESS DOES NOT HAPPEN IN ISOLATION. IT IS VERY OFTEN A PARTICIPATIVE AND COLLECTIVE PROCESS.

So share the good practices, ideas, new learning's with your family, team members, neighbours. All the Successes is a Team Work of a family, group, enterprise, corporation... In fact TEAM as an acronym of letters T, E, A, M means

T Together
E Everyone
A Achieves
M More

KUBANG LABU 2

Perang Kubang Labu II

Perang Kubang Labu II telah berlaku sekitar tahun 1762. Peperangan ini amat penting dalam sejarah negeri Kelantan kerana menjadi punca kepada perpindahan semula takhta kerajaan Kelantan kepada Long Yunus iaitu orang yang berhak mewarisi takhta tersebut. Peperangan ini terjadi akibat kezaliman yang dilakukan oleh Long Muhammad. Serangan terhadap Kota Kubang Labu pada kali kedua ini juga turut diketuai oleh Long Gaffar. Peperangan ini berkesudahan dengan kematian Long Muhammad. Kezaliman yang dilakukan oleh Long Muhammad ini akhirnya telah menyebabkan Long Yunus bersama-sama Long Gaffar bertindak pulang daripada Kuala Terengganu terus ke Kota Bharu.

Sebaik sahaja mendengar aduan penduduk Jembal dan Sening, maka Long Gaffar amat marah kerana Long Muhammad telah memungkiri janji dan amanah yang telah dipersetujuinya dahulu sebelum dilantik menjadi raja. Setelah berbincang dengan Long Yunus, mereka bersetuju untuk menyerang Kota Kubang Labu sekali lagi. Mereka kemudiannya telah datang mengadap baginda Yang Dipertuan Terengganu [Sultan Mansur I] bagi menjelaskan keadaan sebenar di Kelantan seterusnya memohon izin untuk pulang selain juga memohon bantuan. Baginda Yang Dipertuan Terengganu akhirnya telah bersetuju dengan permohonan mereka lalu telah mengurniakan bantuan yang terdiri daripada beberapa orang panglima, hulubalang dan pahlawan Terengganu untuk membantu angkatan perang Long Gaffar dan Long Yunus.

Angkatan perang Long Gaffar dan Long Yunus kemudiannya mula bertolak ke Kelantan. Apabila sampai di Pasir Puteh, Long Gaffar dan Long Yunus mula berpecah menuju ke haluan masing-masing. Long Gaffar telah menuju ke Jeram bagi mengumpulkan pengikut-pengikutnya di sana. Long Yunus terus bergerak ke Kota Bharu dan ketika melalui Peringat, Penghulu Adas pula telah menuju ke Kampung Kadok untuk mengumpulkan anak-anak buahnya. Angkatan perang Long Gaffar dan Penghulu Adas kemudiannya telah berkumpul di rumah Mandor Misa yang terletak di Kubang Garong. Di sana, Long Yunus dan Long Gaffar telah membincangkan strategi dan taktik yang akan digunakan untuk menyerang Kota Kubang Labu.

Rancangan untuk menyerang Kota Kubang Labu akhirnya telah disedari oleh Long Muhammad. Baginda kemudiannya telah menyusun strategi pertahanan dan mengarahkan pahlawan dan hulubalang baginda agar bersiap sedia untuk berdepan dengan serangan pihak musuh. Long Muhammad juga telah menghantar utusan kepada Long Deraman bagi memohon bantuan ketenteraan, Long Deraman kemudiannya telah berangkat ke Kota Kubang Labu bersama-sama angkatan tentera baginda untuk bergabung dengan angkatan pertahanan Long Muhammad di Kota Kubang Labu.

Setelah tiba waktu yang dijanjikan, maka Long Gaffar bersama-sama angkatan tenteranya telah bertolak ke Pengkalan Lisir manakala angkatan tentera Long Yunus telah bertolak ke Pengkalan Gong Chipa. Angkatan tentera Penghulu Adas dan Mandor Misa telah berangkat menuju ke Pengkalan Kebun. Ketika waktu subuh, angkatan perang Long Gaffar telah mendarat di Pengkalan Kutan. Angkatan perang Long Yunus telah mendarat di Pasir Pekan manakala angkatan perang Penghulu Adas dan Mandor Misa pula telah menyeberangi Sungai Kelantan dan mendarat di Pasir Pekan menjelang waktu pagi.

Angkatan perang Long Gaffar kemudiannya telah ditentang oleh pertahanan Kota Kubang Labu yang dipimpin oleh Long Muhammad sendiri manakala angkatan perang Long Yunus berhadapan dengan barisan pertahanan Kota Kubang Labu yang dipimpin oleh Long Deraman. Angkatan perang Penghulu Adas dan Mador Misa pula telah ditentang oleh barisan pertahanan yang dipimpin oleh Panglima Umar Kampung Laut.

Pertempuran yang hebat telah tercetus antara kedua-dua belah pihak. Namun begitu, angkatan perang pimpinan Long Yunus akhirnya berjaya melemahkan barisan pertahanan Kota Kubang Labu pimpinan Long Deraman sehingga menyebabkan mereka terpaksa berundur hingga menghampiri pintu Kota Kubang Labu. Akhirnya, berlakulah pertempuran sengit antara Long Yunus dan Long Deraman. Namun begitu, Long Yunus akhirnya berjaya mencederakan Long Deraman setelah berjaya melontarkan lembingnya terus ke rusuk kiri Long Deraman. Walaupun berjaya dibawa lari oleh hulubalangnya ke Kampung Laut seterusnya ke Siam untuk mengubati lukanya, namun Long Deraman tidak juga dapat diselamatkan lalu di bawa ke Kelantan dan terus mangkat. Jenazahnya kemudiannya telah dimakamkan di Gong Chipa.

Angkatan perang pimpinan Penghulu Adas dan Mandor Misa pula telah menyerang pertahanan Kota Kubang Labu dari sebelah utara. Angkatan perang pimpinan Long Gaffar telah menyerang barisan pertahanan Kota Kubang Labu pimpinan Long Muhammad dari sebelah selatan manakala angkatan perang Long Yunus pula telah menyerang dari arah timur. Setelah melancarkan serangan yang bertubi-tubi selama beberapa hari dari tiga penjuru, akhirnya Long Muhammad telah mangkat setelah ditikam oleh Long Gaffar sekaligus telah memberikan kemenangan kepada pihak Long Yunus dan Long Gaffar. Setelah dicadangkan oleh Long Gaffar dan dipersetujui oleh pembesar-pembesar Kota Kubang Labu, Long Yunus kemudiannya telah ditabalkan sebagai Raja Kelantan menggantikan Long Muhammad pada tahun 1762.

Nota:

Long Gaffar seorang setiakawan yang luhur,
sentiasa mendahulukan sahabat-sahabatnya

KUBANG LABU I

Perang Kubang Labu I

Terdapat beberapa versi berbeza, ini satu daripadanya...

Peristiwa ini bermula dengan kedatangan Long Gaffar, anak raja Reman yang terletak di perbatasan negeri Perak dan Pattani untuk melawat sepupunya iaitu isteri Long Pandak [Raja Kelantan] yang bernama Engku Tengah [Neng Mas] ataupun dikenali juga sebagai Engku Pasir Mas. Ketibaan Long Gaffar pula telah disambut dengan meriah oleh Long Pandak dan baginda telah mengadakan sebuah jamuan yang besar di istana Kota Kubang Labu. Keesokan harinya, Long Gaffar yang ditemani oleh Long Yunus telah berangkat ke Kampung Garong yang terletak di antara Sungai Pinang dan Kampung Laut untuk menginap di rumah Tuan Mah, bonda sepupu kepada Long Yunus.

Ketika Long Gaffar berada di istana Kota Kubang Labu, maka isteri Long Pandak iaitu Engku Pasir Mas amat tertarik melihat corak kain cindai yang dipakai oleh Long Gaffar sebagai bengkung. Lalu timbul keinginan di hatinya untuk menenun kain seperti corak tersebut agar dapat dipakai oleh suaminya iaitu Long Pandak. Engku Pasir Mas kemudiannya telah memerintahkan dayangnya bernama Cik Wok supaya pergi mengadap Long Gaffar di Kampung Gerung bagi menyatakan hasrat Engku Pasir Mas agar dapat meminjam kain cindai tersebut untuk dibuat contoh. Hasrat Engku Pasir Mas itu kemudiannya telah dipenuhi oleh Long Gaffar. Setelah lawatan selesai, Long Gaffar pun pulang semula ke Reman.

Setelah mendapat contoh kain cindai tersebut, maka tidak berapa lama kemudian Engku Pasir Mas pun mula menenun kain cindai untuk suaminya berdasarkan contoh kain cindai yang dipinjam daripada sepupunya, Long Gaffar. Setelah siap menenunnya, maka Engku pasir Mas pun menggantungkan kain tersebut pada “Kil” (alat tenunan) lalu meninggalkan contoh kain cindai Long Gaffar di situ. Setelah tiba waktu maghrib, maka Long Pandak masuk ke dalam istana lalu terpandang kain cindai Long Gaffar yang masih tersangkut di “Kil” isterinya. Setelah melihat kain cindai tersebut, maka perasaan cemburu yang membuak-buak mula menguasai Long Pandak. Tanpa membuat usul periksa, Long Pandak terus menyesaki bahawa isterinya telah melakukan hubungan sulit dengan Long Gaffar lalu segera mencabut keris di pinggangnya dan terus menikam Engku Pasir Mas dari rusuk kiri menembusi rusuk kanan. Maka mangkatlah Engku Pasir Mas dengan serta merta akibat tikaman yang sungguh ngeri itu.

Mayat Engku Pasir Mas kemudiannya telah diletakkan di atas belakang seekor gajah bernama “Ning Mala” iaitu gajah kurniaan Long Deraman kepada Long Pandak. Mayat tersebut kemudiannya diikat dengan kain cindai Long Gaffar yang telah dibelah dua. Long Pandak kemudiannya memerintahkan gembala gajah tersebut membawa mayat Engku Pasir Mas pergi mengadap Long Deraman di negeri Bukit Jarum Legeh. Sebaik sahaja gajah yang membawa mayat Engku Pasir Mas tiba di pintu kota Bukit Jarum Legeh, maka terkejutlah Long Deraman melihat mayat adiknya Engku Pasir Mas yang berlumuran darah dan terbujur kaku di atas belakang gajah tersebut. Sebaik sahaja melihat kepada kain cindai yang telah dibelah dua dan digunakan untuk mengikat mayat adiknya, maka tahulah Long Deraman pembunuhan adiknya itu ada kaitan dengan kain cindai tersebut.

Setelah mayat adiknya iaitu Engku Pasir Mas dimakamkan mengikut adat istiadat diraja, maka Long Deraman telah menghantar utusan kepada Long Gaffar di Reman agar segara datang mengadap baginda. Long Gaffar kemudiannya telah segera datang ke kota Bukit Jarum Legeh bersama-sama hulubalang-hulubalang serta pahlawan-pahlawan baginda kerana menyangkakan bahawa kota Bukit Jarum Legeh sedang berdepan dengan ancaman musuh. Setibanya di istana, maka Long Deraman pun menceritakan perihal kecelakaan yang menimpa adindanya sehingga membawa kepada kemangkatannya serta perkaitan antara kain cindai yang diikat pada mayat adindanya dengan pembunuhan Engku Pasir Mas. Lalu fahamlah Long Gaffar bahawa kematian Engku Pasir Mas terjadi disebabkan cemburu buta Long Pandak. Sebaik sahaja mengetahui perkara sebenar yang menimpa Engku Pasir Mas, maka timbullah perasaan marah yang meluap-luap dalam diri Long Gaffar. Long Gaffar kemudiannya telah meminta izin Long Deraman untuk memimpin satu angkatan tentera bagi menuntut bela atas kemangkatan Engku Pasir Mas yang tidak berdosa itu. Permintaan Long Gaffar kemudiannya telah diperkenankan oleh Long Deraman lalu baginda mengarahkan pasukan tenteranya agar bersiap-sedia untuk melancarkan serangan ke atas Kota Kubang Labu bagi menuntut bela atas kematian Engku Pasir Mas.

Di istana Kota Kubang Labu pula, Long Pandak sudah menduga bahawa angkatan tentera Long Deraman pasti akan menyerang Kota Kubang Labu untuk menuntut bela atas kemangkatan Engku Pasir Mas. Oleh yang demikian, baginda segera mengarahkan pahlawan dan hulubalangnya agar bersiap sedia untuk menghadapi serangan angkatan tentera Long Deraman.

Angkatan tentera yang terdiri daripada pahlawan-pahlawan dan hulubalang-hulubalang Legeh dan Reman pimpinan Long Gaffar akhirnya bertolak dari Bukit Jarum Legeh menuju ke Kota Kubang Labu. Setibanya di Kampung Tendong, maka angkatan tentera Long Gaffar telah bertembung dengan angkatan pertahanan Kota Kubang Labu. lalu terjadilah satu pertempuran yang sungguh dahsyat antara kedua-dua belah pihak yang telah mengorbankan banyak nyawa. Namun begitu, serangan angkatan Long Gaffar yang lebih kuat dan hebat telah memaksa angkatan pertahanan Kota Kubang Labu untuk berundur sambil mempertahankan serangan angkatan Long Gaffar. Serangan bertubi-tubi yang dilancarkan oleh angkatan Long Gaffar akhirnya membolehkan mereka mara hingga ke pintu Kota Kubang Labu. Long Gaffar tanpa membuang masa terus masuk ke dalam kota lalu naik ke balai istana. Di sana, baginda telah bertembung dengan Long Pandak yang sedang berdiri dan bersiap sedia dengan keris yang terhunus untuk bertarung dengan Long Gaffar. Apabila kedua-duanya mula bertentangan mata, maka Long Pandak mula mencabar Long Gaffar:

“..Kalau kamu mandi di kolam, sangkut kainmu di batang nipah, sedangkan harimau mati kutikam, inikan pula Gaffar bedebah…”

Long Gaffar pun menjawab cabaran Long Pandak dengan tenang:

“…Sungguh aku mandi di kolam, kaki Gaffar atas permaidani, sungguh harimau mati kau tikam, tetapi Gaffar bertulang Khurasani…”

Sebaik sahaja selesai mencabar Long Gaffar, maka Long Pandak pun mula menyerang Long Gaffar dengan tikaman yang bertubi-tubi namun berjaya dielak oleh Long Gaffar dengan lompatan yang lincah, ke kanan dan ke kiri sehingga menyebabkan Long Pandak termengah-mengah kepenatan. Kesempatan tersebut telah digunakan sepenuhnya oleh Long Gaffar untuk melancarkan tikaman ke bahagian kiri perut Long Pandak hingga tembus ke kanan. Akibatnya, Long Pandak terus rebah serta-merta di atas balai istananya akibat tikaman tersebut.
Setelah kemangkatan Long Pandak, maka Long Gaffar telah melantik adinda Long Pandak iaitu Long Muhammad sebagai pemerintah Kota Kubang Labu yang baru. Perlantikan baginda kemudiannya telah mendapat persetujuan pembesar-pembesar negeri. Long Muhammad kemudiannya ditabalkan sebagai raja Kelantan yang baru menggantikan Long Pandak. Setelah selesai upacara perlantikan tersebut, maka mayat Long Pandak pun dimakamkan di Gong Chipa yang terletak di Kampung Langgar, Kota Bharu pada hari ini.

LONG GAFFAR in Trg

A passage taken from the History of Kelantan

When Long Bahar died In 1733, his son, Long Sulaiman was installed as Raja Kelantan. One of his sons was Long Yunus. Civil war broke out in 1756 and Long Sulaiman was killed. His brother-in-law Long Pandak then became Raja while his brother, Long Muhammad who became heir apparent, lived at Kok Keranji. Civil war broke out again at Kubang Labu when Long Pandak stabbed his wife Engku Neng Mas, because he was jealous of Long Gaffar. Long Gaffar and his followers attacked Kubang Labu and killed Long Pandak. Long Gaffar then appointed Long Muhammad to the throne.
In 1762, Long Gaffar went to Terengganu, accompanied by Long Yunus, taking along a fighting-cock called "Bakas Racun" to match it against Bugis adventurers. His bet was half of the state of Terengganu without knowledge of the ruler!! If he lost, he was going to fight those men. After winning no less than seven boat-loads of goods, Long Gaffar presented his winnings to the ruler of Terengganu, Sultan Mansor Shah. Long Yunus married Tuan Cik Jumat, a daughter of Engku Tenang Wangsa of Terengganu.
5 months later, news that Long Muhammad had committed acts of tyranny reached them. Long Gaffar and Long Yunus , accompanied by a force of warriors provided by the Terengganu ruler marched back to Kelantan. Reaching Pasir Putih, Long Gaffar was joined by a number of warriors including Penghulu Adas, Tok Sek and Tok Mek who had been waiting for him. Soon afterwards, Long Yunus, Long Gaffar and their men attacked Kubang Labu by night. Many were killed on both sides including Long Muhammad who was buried at Gong Chepa. Towards the end of 1762, Long Yunus was installed as Raja and Long Gaffar was given the title of Engku Seri Maharaja Perdana Menteri with the power to rule Jeram area up to Pasir Tumboh river.
Comments:

Long Gaffar would do anything for a friend.
A brave and adventurous man, could be incredibly humorous person at times
Long Gaffar was my ancestry

GREEDY MAN

Greedy man or Greedy animal?
Day and night man is being told that he is no more than an economic animal, and that wealth and economic prosperity are the sole criterion of good fortune and the only sign of the progress of a nation, a class or a group. It is constantly being drummed into the ears of people that money has a miraculous power and it can solve every problem. There is always a talk of the heaps of money obtained by chance or by directly or indirectly robbing the fellow human beings and spent for satisfying the lowest animal desires. In these circumstances it is not surprising that men or rather semi-men of our age have turned into greedy animals, bent upon acquiring money from whatever source they can and spending it for obtaining the greatest possible pleasure. They have become the slaves of production and consumption. Their life is bereft totally of the higher values befitting a living human being, and has tended towards vulgarity and degradation.
It is also true that in most parts of the world there are still large masses of people who are stricken with poverty and they themselves, their families, their dependents and their neighbors are leading a life below subsistence level. Their only hope now is a bloody revolution that may put an end to their material and economic privation.
But the correct foresight makes it necessary that the efforts of these under-privileged people should be channeled in such a direction that they may not have to face such a fate.
Purely material life is as good as a mirage. The efforts of a greedy and covetous man bear no fruit, for they are devoid of a direction and a meaning. There is darkness all around. The people are puzzled and submerged in vulgarity. The question still remains: What is the meaning of life and what is its goal?
"Know that the life of this world is only a sport and pastime, pageantry and cause of boasting among you, and a quest for more wealth and more children. It is like the vegetation springing out after rain, delights the farmers, but it withers and you see it turning yellow, and then becoming worthless stubble". (Surah al-Hadid 57:20).
"As for those who disbelieve, their deeds are like a mirage in a desert. The thirsty man thinks that it is water, but when he comes to it, he finds that it is nothing. There he finds only. Allah, who pays him his account in full, and Allah is swift at reckoning. Or as darkness in a deep ocean covered with dashing waves and overcast with clouds. Several kinds of darkness, one upon another. If one stretches his hand, he can hardly see it. Indeed the man from whom Allah withholds His light, can find no light at all". (Surahal-Nur 24: 3 9 - 40).
Malay proverb says a greedy man always at the lost like a dog and its own shadow/image...

photo school and college

college band shukri [now prof dr. shukri] singing, matt [guitar] & hashim
college runners with sports lec. shaharbi

school mates, islah english school kota bharu

Photo Islahian Society

ISLAH ENGLISH SCHOOL


SCHOOL CREST

School Memoir in Kota Bharu

Islah English School was a very popular private school in Kota Bharu Kelantan at one time and now it no longer exists. The school had a good system of administration and pedagogue. It was divided into two sectors; one was independent [private] and the other was government. Private section was more distinguished. It had more students and staff. There were two different headmasters to admin the school.

Mr. S. M. Ishak was the longest and famous headmaster served in private section. He was a very strict and firm man I ever met. He made his rounds by walking along the corridor with a cane in his hand. I was in his English class while in form V and to me; he was the best English teacher I ever came across. He used to create jokes without smile on his face. However, he allowed class to roar with laughter.

Those days, most pupils cycled to school and we were not allowed to cycle abreast; it was against the traffic rule yet we liked that way. When I was in the afternoon session, I still remembered; on the way home, if pupils cycled in a single line meant the headmaster was standing by the road side in front of his house. He didn’t do anything just stood there and the children automatically obeyed the rule!

The school setup that time was; new pupils without knowledge of English joined Special Malay class for two years [SM I and SM II] then they entered standard six, SM I was equivalent to standard four. After std. six, pupils then joined form one and in form three they faced examination called Lower Certificate of Education [LCE]. Two years later, in form five they sat for final exam: School Certificate organized by University of Cambridge Local Examination Syndicate in collaboration with Ministry of Education Malaysia. The certificate was signed by Vice Chancellor. Those who obtained good results could apply for higher learning institutions or to sixth forms of other schools.

The school was well known in co-curriculum such as sports, games, uniform activities and concerts compared to academic. Most activities organized by the school attracted crowds especially youngsters. As far as I could remember, believe it or not, most girls of the school were beautiful and the boys too, I mean handsome, that might be the reason. I wonder how they looked now! However, they were talented and some of them became successful businessmen, government servants, professionals, good athletes and artists. We were known as Islahians. I left the school before taking final examination [SC/MCE] to join other institution in other state.

Mr. S.M. Isahak the Headmaster

Some of my school mates:
Sharifah


Rahmah

Zainab
Mohidin
Rohani

Bidi

Yaakob
Matt

Rahimah
Nawi Zain
Hazizah
Rohani Yusof






Tg. Normariam
Halim 
Mek Ai
Hamidah
Nik Ahmad



Syed Osman (Ed Osmera)
Ismail

Nawi


HADITH

A Beautiful Hadith
Hadis yang Menarik

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased..
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'
Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.
Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because
Sila sebarkan Hadis ini kepada semua ........kerana

Rasu lullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:

'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.
'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

COCONUT WATER

Why Drink Coconut Water?

99% Fat Free

Low in sugars Coconut Water contains organic compounds possessing healthy growth-promoting properties that have been known to help :

* Keep the body cool and at the proper temperature

* Orally re-hydrate your body; it is an all-natural isotonic beverage

* Carry nutrients and oxygen to cells

* Naturally replenish your body's fluids after exercising

* Raise your metabolism

* Promote weight-loss

* Boost your immune system

* Detoxify and fight viruses

* Cleanse your digestive tract

* Control diabetes

* Aid your body in fighting viruses that cause the flu, herpes, and AIDS

* Balance your PH and reduce risk of cancer

* Treat kidney and urethral stones

* Boost poor circulation

It's a natural isotonic beverage, with the same level of electrolytic balance as we have in our blood. It's the fluid of life, so to speak.' In fact, during the Pacific War of 1941-45, both sides in the conflict regularly used coconut water - siphoned directly from the nut - to give emergency plasma transfusions to wounded soldiers.

Most coconut water is still consumed fresh in tropical coastal areas - once exposed to air, the liquid rapidly loses most of its organoleptic and nutritional characteristics, and begins to ferment.

Coconut Water is More Nutritious than whole milk - Less fat and NO cholesterol!

* Coconut Water is More Healthy than Orange Juice - Much lower calories

* Coconut Water is better than processed baby milk- It contains lauric acid, which is present in human mother's milk

* Coconut water is naturally sterile -- Water permeates though the filtering husk!

* Coconut water is a universal donor-- Its identical to human blood plasma

* Coconut Water is a Natural Isotonic Beverage - The same level we have in our blood.

* Coconut water has saved lives in 3rd world countries thru Coconut IV

Coconut water is the very stuff of Nature, biologically Pure, full of Natural Sugars, Salts, and Vitamins to ward off fatigue.... and is the next wave of energy drinks BUT natural!', according to Mortin Satin, Chief of the United Nation's Food & Agriculture Organization.

Coconut water contains more potassium (at about 294 mg) than most sports drinks (117 mg) and most energy drinks.

Coconut water has less sodium (25mg) where sports drinks have around 41mg and energy drinks have about 200 mg!

Coconut water has 5mg of Natural Sugars where sports and energy drinks range from 10-25mg of Altered Sugars.

Coconut water is very high in Chloride at 118mg, compared to sports drinks at about 39mg.

Data is based on a 100ml drink

Penyebar Dosa


LET IT BE IN MIND

Penyebar Dosa

Di zaman ICT dan Globalisasi ini kemudahan komputer dan email hampir ada pada setiap orang yang bekerja di sektor swasta juga kerajaan termasuk kepada pelajar-pelajar di kolej dan universiti. Kemudahan internet yang disediakan dengan kadar yang semakin munasabah menyebabkan kemudahan email ini menjadi semakin popular.Pernahkah kita terfikir dengan satu "KLIK" sahaja akan menyebabkan mencurah-curah dosa yang di terima secara berterusan hingga hari kiamat. Apa yang penulis akan bincangkan adalah berdasarkan dua buah Hadis Sahih berikut. Mahfumnya:: Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Bersabda Nabi s.a.w. : "Tiada suatu jiwa yang terbunuh dengan penganiayaan, melainkan putera Adam yang pertama dahulu itu mendapat bahagian dari penumpahan darah itu, kerana ia yang pertama membuka jalan untuk penumpahan darah." (Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim) Yang dimaksudkan di dalam hadis ini adalah kisah pembunuhan Qabil terhadap Habil kerana Qabil dengki terhadap Habil yang berkahwin dengan kembarnya yang lebih cantik. Mahfumnya: Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang mengajak kejalan hidayat, maka baginya dari pahala seperti pahala (sebanyak pahala) pengikutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dari pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak ke jalan sesat, maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa pengikutnya, dengan tidak mengurangi dari dosa-dosa mereka sedikit pun". (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)


Bagi memudahkan kefahaman akan maksud hadis-hadis di atas dan berkaitan dengan konteks kehidupan kita pada zaman ICT ini, mari kita ambil iktibar dari kisah berikut:

Zack baharu tamat belajar di sebuah universiti kemudian di terima bekerja di sebuah syarikat ICT. Setiap pekerja dibekalkan dengan komputer, alamat email dan internet akses bagi memudahkan urusan kerja seharian. Zack mempunyai ramai kawan dan mereka berhubung melalui email setiap hari. Masa lapang Zack diisi dengan melayari laman web lucah. Kegemarannya ialah memuat turun (download) gambar-gambar lucah itu kemudian berkongsi dengan kawan-kawannya melalui email. Dia mempunyai "email group" dan ada 50 alamat email kawan-kawannya di dalam "emailgroup" tersebut. Sekali menghantar email, dia akan menghantar kepada "emailgroup" tersebut.Selain daripada itu dia juga suka menghantar semula email yang diterima daripada rakan yang lain ke "emailgroup". Di antara kandungan email itu adalah kisah-kisah yang mengaibkan seseorang seperti video klip bercium di dalam lif, kisah seluar dalam yang dijumpai di dalam periuk di restoran mamak dan seumpamanya lagi yang kebanyakannya adalah perkara-perkara yang nafsu kita seronok membacanya dan melihatnya tetapi hukumnya adalah jelas haram di sisi syariat Islam.

Pada suatu hari ketika pulang dari tempat kerja Zack terlibat dengan kemalangan jalan raya dan kembali kerahmatullah di tempat kejadian. Di dalam Islam telah sepakat ulama’ bahawa hukum melihat gambar-gambar lucah, menyebarkan fitnah, membuka aib dan seumpamanya adalah haram serta berdosa kepada mereka yang melakukannya dan menyebarkannya. Untuk memudahkan kefahaman, katakan Zack telah mendapat satu dosa kerana menghantar gambar-gambar lucah kepada kawan-kawannya. Gambar tersebut diterima oleh 50 orang kawan-kawannya melalui email. Kesemua kawan-kawannya seronok dengan gambar tersebut dan meredai perbuatan Zack maka setiap kawannya mendapat satu dosa manakala dosa setiap kawannya itu juga diberikan kepada Zack jadilah sekarang dosa Zack 1+50 = 51.Setiap kawan-kawan Zack itu pula menghantar gambar tersebut kepada 10 orang lagi,maka sekarang dosa Zack akan bertambah lagi menjadi 1+50+500=551 dosa. Kemudian setiap sepuluh orang itu menghantar lagi kepada 10 orang yang lain, bertambahlah dosa Zack menjadi 1+50+500=5551. Begitulah seterusnya. Zack telah meninggal dunia, email nya masih lagi tersebar, maka akan berterusanlah dia mendapat dosa selagi email itu berlegar di ruang cyber hingga hari kiamat.

Begitulah iktibar yang boleh diambil daripada apa yang berlaku kepada Qabil, setiap jiwa yang mati dibunuh kerana hasad dengki manusia, maka dosa membunuh itu akan juga sampai kepada Qabil hingga hari kiamat. Bayangkanlah berapa ramaikah jiwa yang telah kena bunuh dengan zalim sejak dari zaman nabi Adam hingga sekarang? Dan berapakah dosa yang terpaksa ditanggung oleh Qabil di akhirat kelak?


Berbalik kepada kisah Zack, katakan sebelum meninggal dunia, Zack telah sempat bertaubat, insya’Allah dosa manusia terus dengan Allah, seperti meninggalkan puasa, zakat dan solat fardu akan Allah ampunkan tetapi dosa kita sesama manusia hanya Allah akan ampunkan bila insan tersebut mengampunkan kita. Zack telah menyebarkan perkara yang menyebabkan orang lain berdosa, bagaimanakah dia nak minta ampun dengan semua yang menerima email tersebut? Selagi mereka semua tidak mengampunkan Zack maka selagi itulah dia akan terima dosa hingga kiamat kelak. Inilah malapetaka yang sangat besar pada zaman ICT ini. Dengan sekali klik sahaja saham dosa akan mencurah-curah sampai kepada kita. Sebab itu setiap kali apabila kita menerima email, hendaklah berhati-hati, jika kandungan email itu adalah gambar lucah atau yang mengaibkan seseorang muslim lain atau sesuatu fitnah hendaklah segera dibuang dan jangan ada sedetik pun didalam hati untuk seronok dengan benda yang haram bagi mengelakkan kita dan pengirim dari berdosa. Yang sebaiknya jika yang diterima itu haram, nasihatkanlah pengirim supaya bertaubat dan berhati-hati di masa-masa akan datang. Sebaliknya jika kita menyebarkan perkara-perkara yang baik dan diredai oleh Allah SWT yang pastinya ganjaran pahala yang di terima pasti mencurah-curah selagi ia masih terus di sebarkan.

Sumber : Ismail Abu Bakar

SEBARKANLAH PERKARA YANG BAIK-BAIK MOGA KITA DIRAHMATI ALLAH